עודכן לאחרונה 07/04/22

מחפשים או מחפשות דירה? הכתבה הזאת בשבילכם!

מחפשים דירה? איגדנו עבורכם/ן מדריך מקיף כדי להתמודד עם החיפוש יותר בקלות !
חופשת הקיץ שבין שנות הלימודים האקדמיות, היא התקופה הרלוונטית ביותר לחיפוש ולמציאת דירות להשכרה באזורים סטודנטיאליים ובכללם ירושלים. בתקופה זו, סטודנטים רבים עוזבים את לימודיהם, חדשים מצטרפים וחוזי שכירות שנתיים רבים מסתיימים, מה שהופך את הזמן הזה לזמן העיקרי בו ניתן למצוא דירות להשכרה. אך מציאת דירה מתאימה ומציאת דירה בכלל אינה משימה פשוטה. הביקוש ביחס להיצע גבוה ולרוב יש צורך לראות מספר רב של דירות, להתמקח על חוזים  ולהיות נכונים לפשרות בטרם ניתן סופית לקבל אישור להיכנס לדירה כלשהי. לצורך כך, איגדנו עבורכם מספר המלצות שיוכלו להועיל לכם בתהליך מציאת הדירה.

 

אז איך בכלל ניגשים לחפש דירה להשכרה?

איגדנו עבורכם/ן את כל המידע הרלוונטי וטיפים כאשר ניגשים לחיפוש דירה:

 

איך בכלל מחפשים דירה? 

  1. דרך פרסומים בקבוצות בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות. למשל: דירות מפה לאוזן בירושלים (הקבוצה הגדולה ביותר), דירות להשכרה בירושלים נחלאות/מרכז העיר, דירות להשכרה בירושלים ועוד. בנוסף ניתן לחפש דירות לזוג או דירות ריקות באתר יד 2 לפי שכונות. כמו כן, יש קבוצות למציאת דירות לציבורים ספציפיים (טבעונים, דתיים, להטבים, צליאקים וכו'). יש לחפש "דירות בירושלים" ולהצטרף לקבוצות הרלוונטיות ביותר עבורכם.

  2. לוחות עיתונים ואתרי אינטרנט - הידוע והנוח ביותר אתר יד 2 בו ניתן לחפש דירות ע"פ שכונות ומחירים. 
  3. מתווכים מורשים, שיכולים להציע דירות שלא מפורסמות באמצעים המקובלים. שימו לב! מתווכים בד"כ לוקחים עמלה על התיווך הכוללת חודש נוסף של שכירות קחו זאת בחשבון כשאתם פונים דרכם. 

 איך ניגשים לזה בכלל? 

  1. רצוי לפרסם פוסט בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות ולבקש מחברים, משפחה ומכרים שיסייעו במציאת דירה בהתאם להעדפותיכם.
  2. כדאי להתחיל בחיפוש כבר מ...עכשיו. השוק בוער בחודשי הקיץ ובחודשים יוני-יולי- אוגוסט דירות רבות מתפנות. ככל שתתחילו מוקדם יותר את החיפוש, כך ב. תגדילו את הסיכוי שתמצאו דירה בתנאים שנוחים לכם ותוכלו לאחר מכן להוריד אבן גדולה מהלב לקראת ההמשך.
  3. להכין רשימה של תנאים שחשוב לכם שיתקיימו בדירה אליה תיכנסו. בצורה הזו, תוכלו לתעדף שכונות מסוימות על אחרות, להבין מה מספר השותפים האידיאלי עבורכם, האם אתם מעדיפים סביבה שקטה/עירונית, אופי השכונה, שכונות ורחובות בהם אתם/ן מעוניינים/ות סכום גג שאתם יכולים/ות להקצות לשכר הדירה, מקומות בילוי ופנאי, נגישות תחבורה ציבורית שמסיעה לקמפוס בו אתם לומדים וכו'.
  4. לזכור שמדובר בחיפוש שעלול להימשך זמן מה וייאלץ אתכם להגיע לפשרות ולקבל הרבה "לא" בדרך, אך לא להתייאש! במוקדם או במאוחר, אתם תמצאו דירה שתתאים לכם.  

אוקיי, קבענו לראות דירה, מה הלאה?

  1. לא להתבייש לבדוק כמה אופציות במקביל! כמו כן, מומלץ לקחת אתכם אדם נוסף עליו אתם סומכים, שיוכל לחוות דעתו על הדירה ממקום אובייקטיבי יותר.
  2. להגיע לראות אותה בהקדם האפשרי, על מנת שלא תפספסו אותה. אם יגיעו דיירים מתאימים לפניכם, בעל הבית או השותפים האחרים עשויים לבטל את ימי הצגת הדירה הבאים.
  3. כאשר אתם מגיעים לדירה, היו מי שאתם ותנהגו בהתאם. מצגי שווא עלולים לגרום לאי התאמה שתתגלה בהמשך בין דיירי הבית, אם מדובר בדירת שותפים.
  4. כאשר אתם מגיעים, יש מספר נושאים שעליכם לברר על מנת שתוכלו לקבל את המידע החיוני הרב ביותר על הדירה:
  5. לברר את שנת הבנייה של הדירה/הבניין. אם מדובר במבנה שנבנה לפני שנות ה70 ולא שופץ מאז, הוא לא מוגן בפני רעידות אדמה. הנ"ל יכול להתבטא גם בגובה שכר הדירה.
  6. חשוב! תמ"א דירות ישנות יכולות להיות בתהליכים לקראת תמ"א הכולל בנייה ושיפוץ מסיבי בבניין בעלי הבית מחוייבים לעדכן אתכם אם הבניין עומד בפני תמ"א עם זאת חשוב לשאול! 
  7. בירור גובה החשבונות המשולמים בדרך כלל, באיזה אופן יש לשלם אותם ולאיזה צרכים. בדרך כלל חשבונות אינם כלולים במחיר השכירות וחשבונות כגון ועד בית יכולים לייקר מאוד את עלות הדירה!
  8. לוודא שעורכים לכם סיור בדירה בכל החדרים הרלוונטיים ובמרחב המשותף (שירותים, מטבח, מקלחת ועוד). בסיור תתרשמו מאיכות הדירה- צבע על הקירות, רטיבות, וידוא לחץ מים תקין בברזים, תקינות מכשירי החשמל בדירה והמפסקים, האם יש דוד שמש או דוד חשמלי או גז, , תקלות שונות שיתכן וקיימות ונקודות תורפה בדירה. רצוי לשאול את הגורם שיציג לכם את הדירה האם יש תקלות ואם כן היכן ומה הן.
  9. לברר היכן יש שירותים ציבוריים וקהילתיים שונים ומה מרחקם מהדירה- מרכז קהילתי, סופרמרקט, קופת חולים, תחבורה ציבורית ושירותים נוספים החיוניים עבורכם או שעשויים להיות חיוניים עבורכם.
  10. לברר האם יש רעש באזור המגורים בשעות היום או בשעות הלילה עקב עבודות כלשהן או גורם אחר, מה שמשפיע על איכות המגורים במקום וראוי שישפיע גם על שכר הדירה.
  11. לבעלי הרכבים- לברר האם יש חנייה במקום והאם היא שמורה לדיירי הבניין.
  12. לברר איזה ציוד נשאר בדירה/בחדר הספציפי ואיזה לא.
  13. לבקש ממציגי הדירה את חוות דעתם על בעל הבית, על אופן התנהלותו ועל השכנים באזור.

זהו זה, אתם מעוניינים להכנס לדירה! מה עוד חשוב שנעשה?

חוזה!

יש לעבור על חוזה הדירה בצורה מדוקדקת תוך השוואה לחוזים אחרים, רצוי עם עורך דין מוסמך לנדל"ן. ומה לעשות עם החוזה?

  1. לוודא שבחוזה רשומות כל התקלות והפגמים הרלוונטיים בבית (למשל תריס תקול) ולצלם את התקלות הנ"ל ליתר ביטחון.
  2. לוודא שהמשכיר הוא בעל הבית ולמנוע מצב בו הושכר הנכס על ידי מתחזה. ניתן לאמת זאת ב"נסח טאבו".
  3. לוודא שבחוזה מוסדר נושא תיקון הנזקים והפגיעה בנכס. למעט נזקים שבאחריות השוכר, על המשכיר לשלם עבור כל תיקון נזק בדירה. כמו כן לקבוע זמן טיפול בתיקונים. אם המשכיר לא דאג להזמין בעל מקצוע בזמן הנקוב, יכול השוכר להזמין בעל מקצוע בעצמו ולקבל החזר על עלות התיקון מהמשכיר.
  4. לוודא שכתוב מועד תחילת תקופת השכירות וסיומה.
  5. לוודא שכתוב גובה דמי השכירות, אופן תשלומם ומועד התשלום.
  6. לוודא התייחסות בחוזה לשותפים הנוספים בדירה.
  7. לוודא שקיימת רשימת רהיטים שנותרו בבית.
  8. וידוא קיום סעיף הנוגע למה ייחשב להפרת חוזה בין השוכר לבין המשכיר וההפך.
  9. וידוא קיום סעיף בדבר זכותו של בעל הנכס לבקר בו כולל זמני התראה.
  10. וידוא קיום סעיף הנוגע לזמן ההתראה הנדרש לפני פינוי השוכר. לפי החוק (החדש) בעל הבית או השוכר יכולים לתת התראה של 60 יום לפני עזיבה, עם זאת הסעיף לא קיים בכלל החוזים וכדאי לוודא שיוכנס אם לא נמצא שם.
  11. חשוב לדעת, ניתן להוסיף בכתב הערות/התייחסויות על החוזה והן יהיו תקפות לאחר חתימה ליד כל תיקון של השוכר ובעל הבית. תוך שבעל הבית מכיר בכך כמובן. 

 

מה עוד חשוב לעשות ולשים לב בעת חתימה על החוזה ומעבר דירה? 

  1. ערבויות: שיק ביטחון/ שטר חוב (עדיף על הפקדה בנקאית). מבחינת שיק ביטחון, יש לרשום תאריך תום תוקף של השיקים. כמו כן, לכתוב על כל אחד מהם את שם המוטב- עיריית ירושלים/חברת החשמל/ספק גז ועוד. **לפי החוק בעל הבית יכול לדרוש 3 חודשי שכירות כבטחון - שימו לב שאין דרישה העולה על כך.
  2. העברת חשבונות המשתמש ברשויות על שמכם/ בדירת שותפים על שם השותפים השונים.  לאחר תום החוזה, יש להעביר את החשבונות בחזרה לשמו של המשכיר ולקבל חזרה את שיק הביטחון/שטרות/ערבויות. **רשויות רלוונטיות- ארנונה, גיחון, חברת החשמל. 

שכונות מגורים בירושלים:

**שכונות המגורים בהן מרבית הסטודנטים בירושלים גרים הן נחלאות, רחביה, מרכז העיר,  קטמון הישנה, בית הכרם, הגבעה הצרפתית, קטמונים, קריית יובל, קריית מנחם ומלחה. 

**ככל שתגורו באיזור מבוקש יותר ומרכזי יותר, כך מחירי השכירויות עולים.

**בחירת איזור המגורים כמובן תלויה בהעדפותיכם הכוללות: מחיר, קמפוס בו אתם/ן לומדים/ות, שותפים, מצב הדירה, תחבורה ציבורית נוחה לקמפוס.

**חלוקה גסה ע"פ שכונות -

נחלאות, מרכז העיר ורחביה מתאימות למרבית הסטודנטים בקמפוסים השונים מבחינת תחבורה ציבורית, עם זאת שימו לב שמחירי הדירות יקרים יותר.

קטמון הישנה, קטמונים, קריית היובל, בית הכרם - יתאימו בד"כ מבחינת תחבורה ציבורית למשלבים בין קמפוס גבעת רם להר הצופים ולעין כרם. עם זאת בחלק מהמקומות תצטרכו להחליף אוטובוסים שימו לב כאשר אתם מחפשים את הדירה. מחירי הדירות בד"כ יהיו זולים יותר.

קריית מנחם ומלחה - יתאימו בעיקר ללומדים בעין כרם ומחירי הדירות יהיו זולים יותר.

הגבעה הצרפתית - מתאימה בעיקר ללומדים בהר הצופים ומחירי הדירות יהיו זולים יותר.

מחירים : תלויים במיקום, שיפוץ, בעל/ת הדירה. אנו מתייחסים למחירים ללא חשבונות כלולים. 

דירות שותפים: ינועו בין 1500 שקלים ועד 2500. מעל טווח המחירים של 2000 / 2100 מדובר בדירות הנחשבות יקרות יותר.

דירות שני חדרים לזוג: ינועו בין טווח המחירים של 3000 - 5000 שקלים. מעל טווח המחירים של 4200 שקלים מדובר בדירות הנחשבות יקרות יותר.  

עו"ד בקמפוס ומחסן השאלה -

**נתקלתם בקשיים חוזיים? צריכים עזרה עם ההנחה בארנונה? 
כל הפרטים בקישור הבא:

https://aguda.prpl.global/articles/qs95v4s3lwp1636013942051

**צריכים גגון לרכב להעברת הדירה? או מקדחה לתלות מדפים? יש במחסן ההשאלה של האגודה https://www.aguda.org.il/nitkati 

**ניתן למצוא עוד מידע באתר המידע של מרכז הצעירים של ירושלים מידעלה http://maydale.org.il/living/